Slecht artikel ( 0 )
RSS van Kurtdenil Kurtdenil Auteur op infoyo sinds
18 December 2009

Bekijk het profiel van Kurtdenil
Datum: 01-03-2010
Auteur: Kurtdenil
Het is ondertussen 100 jaar geleden dat de Mexicaanse revolutie plaatsvond. Frida Kahlo, Mexicaanse kunstenares, is eveneens geboren in die periode. Dat is de hoofdreden dat er momenteel in het Paleis voor Schone Kunsten BOZAR in Brussel een tentoonstelling loopt over de schilderijen van deze Mexicaanse. Naar eigen zeggen behoorde haar oeuvre niet tot het surrealisme, maar schilderde ze haar eigen werkelijkheid.

Kahlo leefde in een politiek onrustige periode inLatijns-Amerika en heeft heel wat met pech af te rekenen gehad. Ze kreeg polioen op haar 15de werd ze het slachtoffer van een zwaarverkeersongeval waar ze haar ganse leven nog de gevolgen van heeft moetendragen. Vanaf het moment dat je de expositiezaal betreedt word je als het wareondergedompeld in haar wereld van ongelukken en pech, een donkere wereld. Enkelde schilderijen zijn verlicht waardoor de schilderijen  en de spiegels letterlijk de lichtpunten zijnin het donkere labyrint van Kahlo.

Het valt meteen op dat het een beperkte expositie is. Erzijn namelijk maar 19 werken van haar veel grotere collectie. Toch vind ikpersoonlijk dat die verzameling al veel zegt over de kunstenares.  Dadelijk als je binnenkomt krijg je eenoverzicht van Kahloís leven, wat toch wel onontbeerlijk is om je te kunneninleven in de schilderijen. Zonder die biografie zou je haar als een heeldepressief, pessimistisch persoon zien. Hoewel ze dat eigenlijk wel is, leef jetoch wel met haar mee door die achtergrondinformatie. Bij de ingang krijg jeook een boekje waarin voor elk werk een verhelderende uitleg genoteerd staat.Het is natuurlijk wel interessant om eerst zelf het schilderij proberen tebegrijpen zonder de uitleg en dan te vergelijken met de uitleg in het boekje.

In het begin van haar carriŤre valt de negatieve ondertoonvan haar werk nog mee. Net zoals in haar revalidatieperiode is de wisselwerkingtussen leven en dood een belangrijk onderwerp. Zo is er een het Portret van Luther Burbank, wiensonderbenen een boomstam voorstellen die gevoed wordt door zijn eigenstoffelijke overschot. Een andere inspiratiebron is haar man Diego Rivera,eveneens een succesvol schilder met wie ze er een turbulente relatie op nahield.

Zelfportretten zijnrijkelijk aanwezig in het werk van de Mexicaanse. Kahlo maakt die toen ze nahaar ongeluk maanden in bed moest blijven. Met behulp van een spiegeltjeschilderde ze zo zichzelf. Een tweede grote tegenslag in haar leven is eeneerste van in totaal drie miskramen. Nadien wordt haar werk altijd maarsomberder en somberder. Zo schrikt ze er niet voor terug zichzelf in kwetsbaresituaties weer te geven.

Toch weerspiegelt haar werk niet enkel kommer en kwel. Kahlowas, naast een kwetsbaar persoon, ook een zelfbewuste vrouw, een zogenaamdalter ego. Langs de ene kant had je de deels gehandicapte kunstenares en langsde andere kant de mythische sterke vrouw met Indiaanse trekken( ze werdopgevoed door een Indiaanse), die opkwam voor de rechten van de vrouw. Eenschilderij dat die sterke persoonlijkheid met die kwetsbare verbindt is de Gebroken zuil. Het stamt uit de periodedat Kahlo een stalen korset moest dragen en constante pijn leed. Langs de enekant weent ze van de pijn, maar toch blijft haar gezicht emotieloos en kijkt zehaar lot recht in de ogen. Ze verbergt de innerlijke pijn door naar debuitenwereld trots over te komen.

Dat ze van haar afbeet geeft het schilderij Enkele kleine prikjes mooi weer. Hieropstaat een man afgebeeld met een mes in de hand naast het lijk van een vrouw.Zijn verdediging luidde dat hij maar enkel prikjes gegeven had. Het is nogaleen luguber tafereel, maar het opvallendste is toch wel dat de man het gezichtheeft van Diego de Rivera, Kahloís partner. Dit is duidelijk een afrekening,aangezien hij haar verschillende keren bedrogen heeft.

De tenstoonstelling FridaKahlo y su mundo loopt nog tot 18 april in de BOZAR in Brussel.