X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Kunst en cultuur" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Lachen om een comedy

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Gogsdal Gogsdal Auteur op infoyo sinds
12 November 2010


Bekijk het profiel van Gogsdal
Datum: 04-12-2010
Auteur: Gogsdal
We zijn doorgaans dol op taferelen die ons doen lachen. Simpelweg omdat we lachen heerlijk vinden. Hoe krijgt iemand het voor elkaar dat het publiek lacht?

Blijspel of klucht

Wat het toneel betreft hebben we twee vormen van comedy: het blijspel en de klucht. Beide vormen zijn al heel oud en kennen hun oorsprong in de Middeleeuwen.
Door de jaren heen hebben de vormen zich ontwikkeld tot wat we nu kennen. De comedy die de nadruk legt op tekstuele grappen en gericht lijkt te zijn op het iets intellectuelere publiek, noemen we blijspel. De klucht kent meer platvloerse grappen, meer fysieke grappen (iemand valt of kruipt in een vuilnisbak waar hij vuil over zich heen krijgt) en speelt vaak in op sentimenten van het publiek. Bijvoorbeeld door voor een plattelandspubliek grappen te maken ten koste van een “stadse” dame die op de boeren neerkijkt.

Basis

Aan een grap ligt altijd een principe ten grondslag. Bijvoorbeeld het principe van overdrijving, van leedvermaak, of van extreem gedrag, zoals extreme domheid of extreme gewetenloosheid. De grap wordt door een schrijver gelanceerd. Hij houdt daarbij rekening met verschillende factoren. Zo zal hij denken aan de doelgroep. Voor jonge mensen maakt men andere grappen dan voor ouderen. Ook zal hij rekening houden met geldende normen. Maken mensen in kleine kringen soms grove grappen, de schrijver zal dat voor een groot publiek niet snel doen.
De schrijver past de tekst naar de grap aan. Dat wil zeggen: Om een grap te kunnen begrijpen moet het publiek voorkennis hebben en de grap komt altijd aan het einde van een “spreekbeurt.”

Valkuil

De weg van een grap tussen schrijftafel en publiek is geplaveid met valkuilen. De schrijver kan in de fout gegaan zijn. Misschien is het gewoon geen goede grap. Of de grap is niet goed geschreven zodat in een later stadium de spelers en de regisseur de tekst niet als grap herkennen en hem dus ook niet goed uitspelen.
Het kan aan de regisseur liggen als deze de grap niet snapt en dus ook niet kan overbrengen op de spelers. Als de regisseur de grap wel snapt, maar toch niet kan overbrengen, is het probleem net zo groot.
Verder kan het zijn dat de speler de grap “aangereikt’ krijgt door schrijver en regisseur, maar hem niet echt snapt. Dan is de kans klein dat de grap goed overkomt. Als het de regisseur niet lukt om in dit stadium de grap goed over te brengen, is het zeer de vraag of de grap wel goed is en of hij ooit zal aankomen bij het publiek.
Verder kan er nog iets fout gaan, zelfs als regisseur en speler de grap begrijpen en een manier vinden om hem goed uit te spelen.
De speler kan tijdens de uivoering een deel van zijn tekst vergeten waardoor het publiek informatie mist die noodzakelijk was om de grap te kunnen begrijpen. De intonatie van de speler kan verkeerd zijn waardoor de grap niet herkend wordt of de speler kan de laatste zin (de clou) in de verkeerde volgorde zeggen waardoor de pointe van de grap verloren gaat.

Publiek

Tenslotte kan de grap, die goed geschreven, goed geregisseerd en goed gespeeld is, alsnog verloren gaan in de zaal waar het publiek zit. Een groot gevaar is dat van “ruis.”
De zender bereikt de ontvanger niet. Omdat de speler te zacht praat, omdat de geluidstechniek niet goed is, of omdat het publiek niet stil is, bijvoorbeeld vanwege een eerder gelanceerde grap.
Nog een valkuil voor de grap in het laatste deel van zijn traject is die van een niet ontvankelijk publiek.
Iedereen die wel eens met toneel bezig is geweest, weet dat iedere zaal anders reageert. Hetzelfde toneelstuk zal in drie zalen op drie verschillende manieren worden ontvangen.
In iedere met publiek gevulde zaal bestaat een bepaalde “cultuur”. Noem het een ontvangstcultuur. Deze cultuur heeft te maken met de omstandigheden waarin een en ander zich afspeelt. Zo schijnt de gemiddelde theaterbezoeker meer geneigd tot lachen te zijn op zaterdagavond dan op enige andere avond in de week. Mogelijk heeft dat te maken met de mate van ontspanning die men kan bereiken. Verder moet de bezoeker zich in alle opzichten goed voelen. Hij moet goed zitten, bij een goede temperatuur, tussen prettige (dwz rustige) mensen zodat hij zich helemaal kan concentreren op wat er op het toneel gebeurt.
Wanneer dit voor een (groot deel van het) publiek niet het geval is, is de kans groot, dat grappen niet geconsumeerd worden. Het publiek verkeert niet in de optimale omstandigheid voor perceptie.
Humor lijdt onder de dictatuur van de meerderheid. Als een groot deel van de zaal niet lacht om een grap, zal een minderheid niet snel het initiatief nemen om wel te gaan lachen. Wat dat betreft zijn grappen die appelleren aan reflexen (kluchtige grappen), in het voordeel vergeleken met grappen waarover even nagedacht moet worden. De laatste groep grappen gaat namelijk zeker verloren in de paar seconden waarin het publiek de reactie van de overige aanwezigen meeneemt in zijn beoordeling of de grap werkelijk “belachelijk” is of niet.
Van dit laatste principe wordt door Amerikaanse televisieprogrammamakers dankbaar gebruik gemaakt. Wanneer men een zogenaamde lachmachine inzet na een grap, lacht het echte publiek in een reflex mee.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl