X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Kunst en cultuur" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


De terreur van de lezer

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Normyo Normyo Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Normyo
Datum: 10-08-2009
Auteur: Normyo
Eigenlijk zeg ik het niet goed. Het gaat hier om de terreur van de redacteur. Helaas verbergen de meeste redacteuren zich achter de lezer en komen met allerlei adviezen voor hoe je tekst er uit moet zien. Nu zitten er wel goede adviezen tussen, maar ook een paar die de gemakzucht van de lezer bevestigen.

De adviezen

De adviezen die redacteuren geven komen vaak neer op het vereenvoudigen en slimplificeren van je artikelen. Zorg voor een pakkende titel. Zorg voor kort zinnen. Voorkom tussenzinnen. Zorg voor actieve zinnen. Schrijf niet meer dan duizend woorden. Geef je artikel een duidelijk begin en eind. Zorg dat je schrijft zodat je publiek je begrijpt. Splits je artikelen op, als ze langer worden. Begin je artikel niet met data. Gebruik zo min mogelijk verwijzingen. Gebruik voorbeelden. En zo is er nog een ellenlange lijst te geven met adviezen van redacteurs, die gericht zijn op het vangen van de lezer. Hoewel eigenlijk moet ik zeggen het vangen van de aandacht van de lezer.

Vervolgens kun je dan nog afhankelijk van het medium adviezen geven over het onderwerp en de opbouw van het artikel. Als je bijvoorbeeld goed gevonden wilt worden in Google, dan moet je het onderwerp van je artikel enkele keren letterlijk herhalen in de tekst. Dus niet werken met synoniemen of parafraseringen. Daarbij moet je dan echter voorkomen dat het er op lijkt dat je schrijft om door Google gevonden te worden. Dus als je over een hondensoort schrijft, dan moet de naam in de inleiding, de tekst zelf en de afsluiting komen. Dat is dezelfde opbouw als in een wetenschappelijk artikel.

En voor internet moet je bijvoorbeeld niet werken met te lange alineas en witruimte tussen je alineas plaatsen. Waarom ze op papier niet ook werken met veel witruimtes tussen alineas weet ik niet zeker, maar misschien komt dat omdat we meer ervaring hebben met lezen van papier dan van beeldscherm.

De angst

Wat al deze adviezen duidelijk maken is dat redacteuren bang zijn dat de lezer niet zal lezen als een artikel niet voldoet aan bepaalde regels. Nu is die angst wel terecht, want de tijd die lezers hebben moeten ze verdelen over heel veel activiteiten. Een deel van die activiteiten is echter maar gericht op het lezen van artikelen die ze niet echt interesseren. Dat betekent dus, dat als je een lezer wilt over halen om een artikel te lezen dat niet tot zijn interesses hoort dat je allerlei trucen moet uithalen.

De pyramide van interesse

De redacteurs vergeten daarbij vaak dat lezers een soort pyramide aan interesses hebben. De basis van de pyramide bevat het onderwerp waar een lezer mateloos in ge´nteresseerd is. Het maakt niet uit wat er over het onderwerp geschreven wordt, de lezer zal het lezen. Het maakt niet uit hoe er over het onderwerp geschreven wordt, de lezer zal het lezen. Dit niveau van interesse kun je vaak opsplitsen in meerdere delen. Dan gaat het bijvoorbeeld over onderwerpen van belang voor het eigen werk en hobbies. Boven het onderwerp van interesse komt dan een onderwerp dat of gerelateerd is of van invloed is op de interesse. Het is dus van belang om er bekend mee te zijn, maar niet alles wordt gelezen. Hier begint de noodzaak al te ontstaan om te schrijven voor de lezer. Een voorbeeld is bijvoorbeeld wetgeving op het gebied van medische behandelingen. Een specialist zal de wetgeving moeten kennen, maar het zal niet zijn interesse zijn om zich er in te verdiepen. Maar hier zie je iets vreemds. Wetgevers, rechters en juristen trekken zich helemaal niets aan van de regels van het schrijven voor de lezer. Blijkbaar schrijven juristen alleen voor zichzelf en hun eigen groep.

Na het onderwerp dat van belang is voor de lezer, maar waar hij niet in ge´nteresseerd is, krijg je dan nog de onderwerpen die de lezer ziet als leuk en vermakelijk. De inhoud van veel Blogs, bijvoorbeeld Sargasso en GeenStijl en kranten ligt op dit niveau. Je ziet het vaak ook aan de soort en het aantal reacties in verhouding tot het aantal lezers van deze media dat het gaat om vermaak. Een secundaire invloed op het lezersgedrag op dit niveau in de pyramide is vaak de sociale druk die mensen ervaren. Hoewel je dit ook het volgende niveau in de pyramide kunt noemen.

Mensen lezen bepaalde onderwerpen, omdat ze niet buiten de boot willen vallen in de groep waartoe ze het gevoel hebben te horen.

Het laatste niveau in de pyramide is het niveau van volkomen niet ge´nteresseerd. Dit is het niveau van onderwerpen vaak van 'ver van mijn bed'. Vaak komt het neer op onderwerpen die bijna loodrecht tegenover de eigen interesse staan. Dus een internet marketeer is wel ge´nteresseerd in marketing en search engine optimizing, maar niet in de ontwikkeling van nieuwe hypotheekvormen.

De structuur van deze pyramide ligt niet definitief vast. Zo kan een specifieke ervaring, bijvoorbeeld te horen krijgen dat je een bepaalde ziekte hebt, leiden tot een super interesse in een onderwerp.

De redacteur adviezen

Wat je op basis van de interesse pyramide van de lezer en de adviezen voor schrijvers kunt stellen is dat schrijvers geadviseerd wordt om altijd te schrijven voor vermaak of onge´nteresseerde lezers. Zeker als je op een openbaar medium schrijft als een weblog of een artikel site. Verder moet je als schrijver er voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen je artikel kunnen lezen, door je aan de onge´nteresseerde lezer aan te passen.

Het doel van schrijven is plots niet meer het schrijven geworden, maar het lezen. En natuurlijk is het doel van schrijven altijd het lezen geweest, want anders hoef je niet te schrijven. Maar als je naar literatuur kijkt, dan zie je vaak dat het doel van de schrijver niet de lezer is, maar de schrijfstijl. Bij literatuur mag en wil de lezer zich blijkbaar graag aanpassen aan de schrijver.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl