X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Kunst en cultuur" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Toneelstuk op de planken: een langdurig creatief proces

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Gogsdal Gogsdal Auteur op infoyo sinds
12 November 2010


Bekijk het profiel van Gogsdal
Datum: 08-12-2010
Auteur: Gogsdal
Het lijkt zo gemakkelijk, een toneelstuk op de planken zetten. Wat niet iedereen weet, is dat er een langdurig creatief proces bij komt kijken voor het doek open gaat.

De schrijver

Het proces begint bij de schrijver. De toneelschrijver heeft een idee en werkt dat uit. Hij maakt aanvankelijk een planning waarin hij opneemt hoeveel spelers er zullen zijn, hoe het er uit moet zien en of het een serieus stuk wordt of comedy.
De schrijver schrijft scene voor scene. Een scene is een tijdsduur waarin dezelfde spelers op het podium staat. Zodra er een speler afgaat of opkomt, gaat er een nieuwe scene in.
De schrijver houdt in de eerste plaats rekening met de perceptie (ontvangst) door het publiek.
Is een uitspraak duidelijk en helder? Daarvoor heeft de schrijver een goed verbeeldingsvermogen nodig. Hij moet een en ander voor zich zien. Men mag er overigens van uitgaan dat een schrijver een goed verbeeldingsvermogen heeft, anders was hij waarschijnlijk geen schrijver geworden.
Verder moet in het schrijfproces rekening worden gehouden met de speler. Komt iedere speler in het stuk voldoende aan bod? Heeft de speler voldoende kans zijn karakter te profileren?
De verhaallijn is uiteraard erg belangrijk voor de schrijver. In de aanvang van het stuk moet het publiek goed ingevoerd worden in de probleemstelling, alle lijnen moeten goed gevolgd kunnen worden en tenslotte moet alles aan het eind weer goed bij elkaar komen.

Repeteren onder regie

Het gezelschap dat besloten heeft het stuk te gaan spelen, reserveert een periode om te repeteren en te leren. Het brengen van een stuk vergt studie. De regisseur geeft leiding aan dit deel van het proces. Eerst worden de karakters uitgediept. Een goede regisseur werkt een karakter “breder dan het podium” uit. Dat wil zeggen: Hij probeert de personage vorm te geven in meer aspecten dan voor het stuk alleen benodigd zijn.
Zo zal hij voor de persoon Lo in “Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan” in acht nemen dat Lo gebaseerd is op een homoseksuele man terwijl dat in het stuk zelf niet aan de orde is. De regisseur baseert zich daarbij op de studie die hij heeft gemaakt van de voorgeschiedenis van het stuk. Als het stuk op zich staat en de personen alleen maar leven in de tekst, kan hij er zelf een “breder” karakter van maken. Dit helpt de speler om aan zijn karakter vorm te geven. De regisseur zal de spelers stimuleren zelf op de karakters te studeren en er creatief mee te zijn.

Tekst

Het echte repeteren kan pas beginnen als de spelers hun tekst kennen. Vanaf dat moment kunnen zij onder de bezielende leiding van de regisseur gaan spelen met het karakter, met de tekst en met de omstandigheden. De manier van spelen heeft uiteraard veel te maken met de aard van het stuk. Zo zal een acteur op een andere manier spelen met zijn karakter, tekst en omstandigheden in een stuk als “Oude mensen….” Dan wanneer het om een klucht of een blijspel gaat.

Uitvoering

Na een aantal maanden van repeteren en studeren, brengt het gezelschap haar stuk op de planken. Waarschijnlijk ziet de uitvoering er aanmerkelijk anders uit dan de eerste repetities.
De uitvoering verschilt van de repetities in die zin dat het stuk aansluitend gespeeld wordt zonder interventies en in aanwezigheid van het publiek.
Het publiek wordt als partij gezien in het proces. Het is geen “stille getuige”.
De reacties uit het publiek hebben invloed op het spel. Bij het spelen van een comedy maakt een daverende schaterlach van het publiek de spelers zekerder. Ze zullen vanaf dat moment vrijer spelen en meer durf hebben dan wanneer er niet gelachen wordt.
Ook al wordt het publiek door de spelers niet in het spel betrokken, en is er een schijnbare scheidingswand tussen spelers en publiek, toch vindt er interactie plaats. Misschien is het juist het directe contact met het publiek dat toneel tot zo’n boeiend medium maakt.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl