X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Kunst en cultuur" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Blijft Art Nouveau eeuwig nieuw?

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van brotherinbeauty brotherinbeauty Auteur op infoyo sinds
13 April 2009


Bekijk het profiel van brotherinbeauty
Datum: 15-04-2009
Je zou het bijna denken, want er zijn steeds opnieuw generaties die zich voelen aangesproken door het oogstrelende erfgoed uit die tijd…De kunstgeschiedenis kent een voortdurende afwisseling van stijlen of de neo-vormen daarvan. Denk aan de Romaanse stijl, de Gotiek, Empire, Rococo etc.Dit mag je stijlen noemen omdat de werkstukken die er in die periode in werden uitgevoerd overal dezelfde kenmerken vertoonden. Afgesproken werk bijna. Hoofdwerk.

Bij Art Nouveau ligt dat echter anders….
Om te beginnen was er al geen eenduidige naam voor de architectuur, de kunst en de kunstnijverheid die rondom 1900 plotseling opbloeiden.
Zonder al te veel moeite vind je er zó twintig verschillende namen voor.
We kennen het bijvoorbeeld ook als Jugendstil, Mucha style, Tiffany, Liberty, Sezession of Modernisme
En evenzo verschillend was de vormgeving ervan, in de diverse uithoeken van Europa en zelfs Amerika.
Toch kunnen we hier spreken van een éénheid in verscheidenheid, want dit alles leek geïnspireerd door een soort tijdgeest die op dat moment door Europa en verder trok.
Van Finland tot Spanje en van Schotland tot diep in het Russische Tsarenrijk, overal waren er kunstenaars die voeling hadden met die tijdgeest en daar een eigen vorm aan gaven.
Wanneer we gevoel in het hart situeren mag je dan, in tegenstelling tot de eerder genoemde “hoofd”stijlen, Art Nouveau in verband brengen met het hart? Met hartstocht wellicht?
Want als je ziet wat er na ruim 100 jaar, twee wereldoorlogen en een periode van absolute verguizing nog resteert aan wat er in een periode van een kleine twintig jaar is vervaardigd, dan moet er hartstochtelijk zijn gewerkt.
En dat is ook zo.
In biografieën als die van de architect Victor Horta lees je dat de man werkdagen van 20 uur maakte (wat hem overigens twee huwelijken kostte). En hij was niet de enige.

Wanneer je bovendien in overweging neemt dat diezelfde tijdgeest inspireerde tot vrouwen emancipatie, het verbod op kinderarbeid en de opkomst van de socialistische beweging, en ‘volksverheffing’ dan hebben we het hier alweer over menselijke waarden, over het hart….
Daarnaast probeerde men in die tijd zicht te krijgen op de zin van het menselijke bestaan en z’n plek in het kosmische geheel door verdieping in oosterse filosofieën, Theosofie en het gedachtegoed van de Rozenkruisers. Kortom; er gebeurde nogal wat in die tijd.

In toenemende mate is er ook in deze tijd weer een stijgende belangstelling voor programma’s, lezingen, cursussen, exposities en publicaties over Art Nouveau.
Is er een stijgende behoefte om zich te verwarmen aan die schoonheid en de onderliggende hartsenergie er van.
Als tegenwicht voor een wereld die dat nauwelijks meer te bieden heeft en in een snel tempo aan het verzakelijken is.
Een levenlang al bestudeer ik de Art Nouveau en probeer ik haar te begrijpen in haar samenhang en haar verschillen.
Er is één thema dat me echter bezig blijft houden: Art Nouveau liet zich in ruime mate inspireren door de natuur.
Dieren van onomstreden schoonheid als libellen, pauwen en zwanen zijn op veel verschillende wijzen uitgebeeld als sierraad, in de boekband vormgeving, de architectuur etc.
Maar…wat moeten we van de draken denken die je ook steeds weer tegenkomt?
Er is geen raakvlak met de eerder genoemde dieren, je kunt moeilijk vol houden dat ze bij ‘de Natuur’ hoorden.
Spelen hier onbewuste herinneringen mee aan de tijd dat de eerste vertegenwoordigers van de menselijke soort en de laatste sauriërs elkaar nog op deze wereld tegenkwamen?

Of zijn het de mythische kwaliteiten die we de draak toedichten in onze sagen en sprookjes?
Kwaliteiten als Wijsheid, Bewaarder van schatten en Vuur (=licht) brenger.
Mogen we dat hier wellicht als verklaring aan voeren?
Mag ik wellicht nog een stap verder gaan?
Is die eerder genoemde tijdgeest in verband te brengen met de draak?
Ging er een drakenenergie door Europa rond 1900?
Verklaart dat z’n alomtegenwoordigheid in de creaties uit die periode?
In veel culturen is de draak niet het ‘enge beest’ wat wij er van gemaakt hebben maar eerder z’n tegendeel.
Hoe dan ook; de tegenkrachten sliepen niet. De Art Nouveau en veel van haar kunstenaars stierven in het kanongebulder van Wereldoorlog 1.
Ik durf met stelligheid te beweren dat er daarna geen kunststroming meer is geweest met een vergelijkbare kwaliteit en diepgang.
En de draak?

Draken hebben negen levens!

Jalf Flach        www.rondom1900.nl

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl