X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Kunst en cultuur" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Het TBC-lijntje van Tiel naar Culemborg

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Lizz Lizz Auteur op infoyo sinds
31 Oktober 2008


Bekijk het profiel van Lizz
Datum: 19-01-2010
Auteur: Lizz
In 1881 werden de eerste plannen voor een tramlijn tussen Tiel, Buren & Culemborg ingediend door Crans & co, zij kregen vrij de concessies toegewezen. Maar door tegenslagen werd dit plan toch niet gerealiseerd. Er kwamen nog meer pogingen om de lijn aan te kunnen leggen en het duurde nog tot 17 november 1906 totdat de eerste tram kon gaan rijden.

De 'Stoomtram Tiel - Buren - Culemborg' (TBC) is opgericht te Buren op 5 januari 1903. De tramlijn van de TBC liep van het station Tiel via Drumpt, Kerk Avezaath, Erichem, Buren, Asch, Zoelmond, Beusichem en naar station Culemborg en had een spoorwijdte van 1067 mm, een zogeheten Kaapspoor.
De TBC bestelde in oktober 1905 vier stoomtramlocs, vierkante trammetjes waarvan er veel in Nederland rondreden. Ze werden vaak "Stoofjes" genoemd. Er waren verder ook nog rijtuigen voor passagiers, goederenwagens, open wagons waarin ook vee kon worden vervoerd en ook dichte wagons voor gewone goederen, bagage of fietsen. Vanuit de remise in Buren vertrokken iedere ochtend trams naar Tiel en Culemborg.

Op 17 november 1906 was het zover en werd de lijn feestelijk geopend. Voor veel mensen betekende dit een nieuwe manier van leven, omdat de omgeving nu een stuk toegankelijker werd. Voordat de tram werd aangelegd, lag er uitsluitend een zandweg van Tiel naar Culemborg.

Naast de verbinding Tiel Ė Buren Ė Culemborg werden ook de tussenliggende dorpen verbonden met de lijn. Zo konden de dorpelingen makkelijker in de stad komen en konden de boeren hun groenten, fruit en vee makkelijker naar de stad brengen om te verkopen.

Maar de tramorganisatie ging failliet en de laatste rit ging op 2 maart 1918 van Tiel naar Culemborg van start. Maar de bevolking van de Betuwe gaf het niet op en probeerde de tram te redden. Er is zelfs een subsidieverzoek bij de Tweede Kamer ingediend. Toch kon het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de tram niet redden.

In juli 1918 werd verteld dat de straten weer naar hun oude staat teruggebracht zouden worden. Het materieel ging in de verkoop. De zes rijtuigen van de TBC gingen naar de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) waar zij nog dienst deden tot in de jaren zestig. Een rijtuig is terechtgekomen bij het Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Dit is gerestaureerd in de uitvoering waarin het in latere jaren bij de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij dienst heeft gedaan.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl