X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Kunst en cultuur" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Het Nederlandse feest Pasen

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van xchannx xchannx Auteur op infoyo sinds
14 Mei 2010


Bekijk het profiel van xchannx
Datum: 20-05-2010
Auteur: Xchannx
Pasen is het belangrijkste Christelijke feest in het jaar. Christenen vieren dit feest omdat Jezus dan drie dagen na zijn dood is opgestaan uit de dood. Volgens berekeningen is de kruisiging waarschijnlijk geweest tussen de jaren 26 en 36. Pasen duurt twee dagen en wordt gevierd op zondag en maandag. Deze dagen worden ook wel 1e en 2de paasdag genoemd of paaszondag en paasmaandag.

Oorsprong

Jezus is op een donderdag op de olijfberg waar hij wordt verraden door Judas Iskariot. Jezus wordt gearresteerd door soldaten die in dienst zijn van de hoge priester. De joodse leiders wouden Jezus ter dood veroordelen, maar Pilatus zei in het openbaar dat hij geen reden had om Jezus ter dood te veroordelen. Maar degenen die hem dood wouden hebben bleven aandringen en zeiden dat Jezus zich de koning der Joden noemde, wat eigenlijk al voor een veroordeling zou kunnen zorgen. Pilatus kon hier niet onderuitkomen en wou niet zo graag moeilijkheden met de koning, maar had nog één oplossing. Met Pesach wordt er door het volk één iemand gekozen waarbij de straf wordt omzeild. Hierbij was de keus tussen Jezus en een moordenaar, maar het volk koos de moordenaar doordat ze waren opgestoken door de leiders. Pilatus veroordeelde Jezus tot de dood aan het kruis. Jezus werd op een vrijdag aan het kruis genageld. Jezus werd na zijn dood begraven in een graf dicht bij golgotha.

Zondagmorgen gaan er een paar vrouwen naar het graf van Jezus om zijn lichaam te verzorgen. Ze vinden Jezus hier niet en engelen vertellen hun dat Jezus is opgestaan en Jezus komt tevoorschijn. De vrouwen gaan naar de discipelen maar zij geloven de vrouwen niet. De discipelen gaan bij het graf kijken. Later die dag verschijnt Jezus ook bij 2 volgelingen die onderweg zijn naar Emmaüs. Ze haastten zich naar terug naar Jeruzalem en vertellen het aan de discipelen. Onderhand dat ze het aan de discipelen vertellen verschijnt Jezus.

Symbolen

De belangrijkste symbolen van Pasen zijn; paaseitjes of gekleurde eieren die de kinderen met Pasen vaak opverven. Verder is de paashaas, de paasvuren en het christelijke geloof een symbool met Pasen.

Een paaseitje is een chocolade ei met een papiertje erom heen of een gewoon ei die door kinderen in allemaal kleuren is geverfd. Ook is het een vruchtbaarheidssymbool. Met Pasen is het vaak een traditie om naar het bos te gaan of in de eigen tuin en dan te zoeken naar paaseieren die de ouders verstoppen. De kleinere kinderen denken dan vaak dat de paashaas die heeft verstopt en komen met een zakje met paaseieren thuis die ze dan gaan opeten. Je ziet hiernaast een plaatje van chocolade paaseieren, een pools paasei en een paar beschilderde paaseieren. Verder zijn er paaseieren in verschillende smaken en maten. Je hebt holle paaseieren, witte, melk en pure chocolade. Paaseieren met mokka, hazelnoot, praline en noem het maar op.

Paashaas
In het Protestantse geloof worden de paaseieren verstopt door de paashaas. Dit wordt verteld aan de kinderen terwijl het eigenlijk maar een fabeltje is. Ditzelfde gebeurt ook in het katholieke geloof alleen dan worden de paaseieren verstopt door de paasklokken. De klokken hebben de vorm van een kerkklokken met vleugeltjes en vliegen zo door de lucht.

Paasvuren
Op 1e of 2de paasdag worden er in een deel van europa paasvuren aangestoken. Voor deze vuren worden soms wel maanden van te voren al naar hout gezocht en op een grote bult gelegd van soms wel 10 meter hoog. Als het schemerig begint te worden word het hout aangestoken en komen er vaak veel mensen naar de paasvuren kijken. Dit is vaak echt een soort klein dorpsfeestje. Het wereldrecord van het hoogste handgemaakte paasvuur is gemaakt in Espelo waar het hout een hoogte van 27 meter had.

Christelijk geloof
In het Christelijke geloof is Pasen één van de belangrijkste feesten van het jaar omdat Jezus is opgestaan uit zijn graf. Op goede vrijdag, dit is de vrijdag voor Pasen wordt de kruisiging van Jezus herdacht. Een paar vrouwen gingen kijken bij het graf van Jezus waar ze erachter kwamen dat hij weg was. Jezus kwam tevoorschijn en ze gingen naar de discipelen, maar zij geloofden de vrouwen niet en gingen kijken bij het graf waar inderdaad niemand in lag.

Rituelen

Met Pasen is het de traditie om met Pasen een paastoespraak voor te lezen. Verder horen bij de rituelen natuurlijk ook het herdenken van de opstanding van Jezus. Ook hoort bij Pasen net zoals bij Kerst en oud&nieuw lekker eten. Sommige mensen eten met Pasen een lekker paasontbijtje, maar sommige mensen eten ook gewoon net als andere dagen.

Paastoespraak
Op 1e paasdag houdt de paus in Rome bij de Sint-Pieterbasiliek een grote paastoespraak. De paus geeft zijn zegen, zegt Urbi et Orbi en wenst iedereen een prettige paasdagen in meer dan zestig talen.

Reacties op dit artikel
Loek, 2010-05-20
( 0 )

In correct nederlands is wouden, wilden en is opgestoken, opgestookt.
Xchannx, 2010-05-20
( 0 )

Thnx voor de tip
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl